Per Kerende Post

Voortdurend nieuwe levens moeten ondergaan, en deze nog allemaal moeten herinneren ook... dat is het gedachte-experiment dat aan deze surrealistische roman ten grondslag ligt. In een spervuur van voorbijvliegende levens, kriskras door de geschiedenis, probeert de hoofdpersoon een vinger te krijgen achter het waarom. Is er een reden waarom hij dit heeft te ondergaan? Wie stuurt dit alles? Zijn levens blijken telkens op een nieuwe manier hetzelfde...Waarom lijkt het geen toeval, dat wat hij te verdragen en te verwerken krijgt?

Nu te koop:
  • ""

    lezersrecensie: Verrassend! Wardvgen Den Bosch 1 november 2019 Ik raad dit product aan Fantasierijk Meeslepend verhaal Goede verhaallijn Geen doorsnee roman! Met veel plezier gelezen, het idee van de roman is erg vindingrijk en je gaat met de hoofdpersoon op zoek naar de hoger macht. Goed geschreven en vooral naar het einde toe een page-turner.

    Lezersrecensie Verrassend subliem door pajm72 08 juni 2019 De auteur wist mij vanaf het begin te verrassen met taaltechnische spitsvondigheden. Met een zekere regelmaat krijgen zinnen een sublieme wending en vroegen er om nogmaals gelezen te worden. De hoofdpersoon weet zich door diverse levens en tussenlevens te werken, waarbij ik steeds gretiger en nieuwsgieriger werd te weten hoe en wanneer het zal eindigen. Een aanrader.

    ""

    Verrijkende inzichten, mooie taal LindaVdenB Amsterdam 11 augustus 2019 Ik raad dit product aan Meeslepend verhaal Goede verhaallijn mooie taal ‘Per kerende post’ is een verrijkende roman. Het boek is filosofisch op een lichte en vaak grappige manier. Ook maakt de schrijver mooie zinnen (vaak dacht ik: deze moet ik onthouden!) en beheerst hij de kunst om gewone woorden een extra betekenis te geven, die eigenlijk erg voor de hand ligt. Heel knap!

Dit is een roman over het zoeken naar zinvolheid – met als conclusie dat ‘alleen de werkelijkheid het vermogen heeft om zowel vooraf onvoorspelbaar te zijn als achteraf onvermijdelijk te lijken.’      

Als een rebellie tegen zijn niet langer als een mak schaap te verdragen, zich almaar herhalende levens, besluit de hoofdpersoon de strijd aan te gaan – en probeert hij de sturende krachten uit te dagen zich bloot te geven door de geschiedenis te gaan veranderen. Als Orpheus dringt hij door in de wereld onder en achter de onze, op zoek naar de lessen die hem – en ons – een nieuwe, humorvolle en verrassende blik geven op de geschiedenis en de realiteit.

  Naarmate zijn levens zich steeds gelijkvormiger aaneenrijgen gaat hij onvermijdelijk op zoek naar verbanden en lessen. Hij begint te experimenteren met zijn in zijn ogen steeds minder waardevolle en steeds meer uitwisselbare bestaantjes – maar enige helderheid over een ‘lesprogramma’ of  ‘na te streven doelen’ levert dat nog altijd niet op. Ondertussen vindt er wel enige ontwikkeling plaats, die echter het niveau van een normaal, enkelvoudig leven niet overstijgt. Van werktuiglijke bestaantjes ontwikkelt hij zich bijvoorbeeld (telkens weer) tot schrijver, met name vanwege de inzichten die zijn vele incarnaties hem inmiddels geven. Bovendien komen verliefdheden en een fixatie op het andere geslacht hem nieuwe raadsels voorschotelen – is het steeds dezelfde persoon die hij leven na leven najaagt?
 
In de loop van vele levens ontdekt hij in de ’tussentijd’, de tijden in afwachting van een volgend bestaan, ‘ergens’ aan het wachten te zijn: hij wordt zich bewust van een wachtkamer op een station, waarin hij echter alleen is. Ook treinen komen er vooralsnog niet voorbij – alleen maar, als vanouds, nieuwe levens, die hij geleidelijk aan als niets dan dromerige onderbrekingen gaat ervaren van de mijmerend doorgebrachte tijd in dit wachtlokaal. De vraag dringt zich op wat zijn ‘echte’ levens zijn – de zichzelf steeds weer herhalende bestaantjes tussen de mensen, of die in de stille eenzaamheid van het station? Van zijn wachten in de metrotunnel blijft hij twijfelen of het niet een truc is van zijn geest – hallucinaties die de leegte opvullen zoals dat gebeurt bij eenzame opsluiting en de afwezigheid van prikkels – maar instrumenten om het ene soort bestaan boven het andere te stellen, heeft hij niet.
  Te midden van de eindeloze repetities in zijn levens en de eindeloze leegte in de ’tussentijden’ komt langzaam het gevoel boven dat hij niets te verliezen heeft. Hij besluit te gaan proberen de loop van de historie, die hij inmiddels tot in detail heeft leren kennen,te gaan veranderen – door middel van het plegen van aanslagen: een mislukte op Churchill en, vervolgens, de moord op Kennedy. Als hierop wel degelijk een reactie komt, blijkt er een organisatie schuil te gaan achter alles – in hoeverre deze echter daadwerkelijk enige grip heeft op de wereldgeschiedenis en vastomlijnde plannen heeft met de mensheid, blijft de vraag… 

Door onverzettelijk en rebels op zoek te blijven naar antwoorden komen die er uiteindelijk – en blijkt de ‘planning achter alles’ net zo hopeloos te worstelen met de complexheid van de werkelijkheid als wij dat in onze levens doen… Op verrassende en humoristische wijze leidt dit tot twee taken die de hoofdpersoon krijgt toebedeeld in zijn volgende leven: als boodschapper tussen ‘daar’ en ‘hier’ krijgt zijn unieke vermogen te herinneren en te incarneren zijn zo lang gezochte betekenis.

De roman ‘Per Kerende Post‘ is voorjaar 2019 verschenen bij uitgeverij Aspekt